Alla inlägg under augusti 2010

Av Emma Edvardsson - 26 augusti 2010 09:03

Jag föddes av en alldeles underbar mamma, en Amstaff, vacker som få. Min pappa var en stolt och vacker Pitbull, sju syskon var vi och lyckligaste på jorden. Vår husse och matte var dom bästa tyckte vi då, men nu i efterhand så var dom nog inte det. Då skulle dom ha varit mer noga i valet av våra nya mattar och hussar.

Den stora dagen då jag skulle åka ”hem” med min Husse kom, lite skrämmande men samtidigt spännande, full av bubbel i magen klev jag innanför dörren, blev så till mig att jag råkade kissa lite på mattan i hallen, PANG!…jag kände hur smärtan kom rakt i magen, och sedan orden, ”HUNDJÄVEL”!…”Faan, du ska inte pissa inne, är du helt jävla väck!” Jag lyftes upp i nackskinnet och nedkastad på en tidning i hörnet utav hallen, jag var så rädd och förstod ingenting. Tårarna började kännas i ögonen, jag förstod inte vad som hände.”Du pissar där i fortsättningen!..fattar du det!”Jag låg kvar i det hörnet resten av kvällen, vågade inget annat. Mat ställdes fram men min aptit fanns ingenstans. Jag hörde hur han ringde till någon,”Fan, hunden äter inget, vad ska man göra?…Jasså ska man svälta den så äter dom sen, Okej, Tack!”Maten togs bort och efter det så åt jag när jag fick. Det vill säga när han tyckte att jag skulle äta och inte när jag själv ville. Denna oregelbundenhet med maten gjorde att jag fick väldigt ont i magen och svårt att bajsa, inte så lätt heller att bajsa när någon står och skriker att man ska skita och det jävligt fort, för han ska iväg!

Lärde mig snabbt att vara ensam hemma mest hela tiden, enda gångerna jag fick följa med var när vi skulle in till stan och träffa hans kompisar. Då skulle jag visas upp och vara cool.”Faan, hälsa på hunden kompis!” Åh, någon som vill hälsa på mig tänkte jag och sprang fram o hoppade upp!… PANG!. smärtan for som eld genom kroppen och jag segnade ned till marken ylande.”Du ska ha respekt för mig Hundjävel”Han sparkade mig rakt på mina pungkulor, jag minns inte så mycket ett tag, bara att han tog tag i mitt halsband och släpade med mig hem. Väl hemma kröp jag in i mitt hörn, där låg jag i ett dygn och funderade på vad jag gjort för fel. Jag gjorde ju bara som han sa ju!?

Några dagar senare så låg vi och tittade på tv tillsammans med några av hans kompisar, vilket jag tyckte om, för då fick jag alltid vara med i ”flocken”. Kröp närmare husse och slickade honom på kinden för att visa hur glad jag var”Jävla hund! Så jävla äcklig du är! Försvinn!” Slaget träffade rakt över nosen och jag flög över madrassen på golvet, jag skrek inte, och inte kissade jag på mig heller, för då vet jag att han blivit ännu ledsnare på mig. Jag vill ju inte att han ska vara så ledsen på mig ju.Så här gick vårt liv under ca 1år, jag försökte och försökte att göra allt som husse sa åt mig, ville ju att han ska vara stolt över mig. Ibland så lyckades jag, men oftast inte och då gjorde det ont i hela kroppen i flera dagar.

Med ett brutet revben i kroppen så hände det som inte fick hända, vi var ute på gräsmattan och kissade sent på kvällen, jag såg inte vad som hände men plötsligt ropar husse”Ta idioten, på honom bara”Jag tänkte inte, bara handlade, min husse var i fara, snabbt som blixten flög jag på mannen som stod lutad över husse och fick tag i armen på honom. Jag bet för allt vad jag var värd, smärtan i revbenet glömde jag nästan i all rädsla i att förlora min husse.

Jag finns inte längre ibland Er, men till alla Er som har en hund. Var rädd om oss!

/Nico genom Lotta

Källa; http://www.pitbull.se/du-ska-respektera-mig-hundjavel


Mina tankar;

Självklart så högg hunden eftersom det var en kamphund! Kamphundar hugger ju såklart och är riktiga mördarmaskiner. Att hunden blev uppfostrad med rädsla har absolut inget att göra med saken. Självklart har hundens "ägare" fulla rättigheter att åka ut och köpa sig en ny hund och uppfostra på precis samma vis.

Därför borde dessa hundraser förbjudas för ni kan ju läsa hur farliga dom är?

 

Ni som verkligen tycker så borde kanske tänka en gång till! Anledningen till att personen köper en Amstaff är inte för att det är en trevlig och fin familjehund, utan för att den ser farlig och tuff ut! Är det verkligen hundens fel att den har fått den stämpeln? Dessa hundar är otroligt trevliga och mysiga hundar med rätt uppfostran, precis som med vilken ras som helst!

Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag läser liknande historier och blir ibland arg på media som gör allt för att blåsa upp en historia som egentligen bara är tragisk!


Så anser jag i alla fall, rätta mig om jag har fel men jag tycker att det är ägaren som skulle få straffet och inte hunden! 

Av Emma Edvardsson - 20 augusti 2010 11:32

Då var det dags idag för att åka till Ronneby BK för att tävla ikväll! Lite trist att åka ensam men det ska nog gå bra, Kicki från RACC ska ju titta på mig i alla fall så det ska bli roligt!

Bara Bello kan hålla fokusen så ska det inte vara några problem för oss idag.


  • Plattsläggandet - ska inte vara några problem
  • Tandvisning - bara svårt att hitta tänderna under läpparna =)
  • Linförheten - kan vara lite svårt om hon har för mycket energi
  • Läggandet - ibland lite för långsamt, men tillräckligt bra för bra poäng
  • Inkallandet - kan sätta sig lite snett, springa in/förbi mig eller perfekt
  • Ställandet - inga problem
  • Apport - antingen tar hon den eller inte =)
  • Hopp - Ska inte vara några problem, kan ibland sätta sig lite snett

Så jag känner mig ändå väldigt trygg i henne och det känns som jag vet vad hon gör i alla situationer!


Så vi får se =)

Av Emma Edvardsson - 18 augusti 2010 08:03

Eftersom det faktiskt gick väldigt bra i Kristianstad så känns det ändå helt ok att åka till Ronneby, eller det ska faktiskt bli riktigt roligt!

Men man måste ju se mellan tävlingarna vad det var som gick fel och träna in det till nästa gång.

Inkallningen är ett problem då hon kommer så snabbt och sen inte riktigt vet vart hon ska stanna. Så ingången till inkallning har vi tränat, ibland gör hon det bra och ibland inte. Så vi får träna vidare på det!

Apporten har jag också försökt att träna in bättre, men inga större framgångar där. Eller hon håller kvar den i munnen lite längre.

Vi har även börjat få in ett snabbare läggande, så hon kommer från stående/sittande till läggande position snabbare. Just nu så lägger hon sig när jag säger ligg men ibland tar det lite tid. Några gånger har jag fått in riktiga kanon läggandet då hon bara kastade sig rakt ner så är jätte kul att jag vet att hon kan i alla fall...


Fick även ett mail från Nina som äger Aurora Nel Cielo Leola, Bellos kullsyster. Jätte roligt att höra att även hon arbetade lite med Leola och jag hoppas verkligen att hon kommer ut på tävlingsbanan! Så vi får se om jag och Bello kan ta oss upp till Helsingborg för att träffa henne någon gång!

Om inte annat så skulle hon till Sofiero så då ses vi där i alla fall!

Men jag fick några bilder på Leola och man ser många tydliga likheter mellan dom!

  


  


Av Emma Edvardsson - 10 augusti 2010 07:32

 Vi började fredagen med att åka in en sväng till Lund med min mamma, Per-Anders och min lillebror Simon för att shoppa lite. Efter ett tag så blev det bestämt att jag skulle få välja min egen födelsedagspresent, inget lätt val men det fick bli en videokamera! In i affären för att upptäcka att klockan var ganska mycket så ett lite halvhysteriskt köp men den blev bra i alla fall!


   Sen var det bara hem och byta om och plocka med alla saker. Jag var riktigt duktik och kom ihåg alla sakerna jag skulle ha med mig men Niclas blev ngt nervös när vi inte hittar Bamses vaccinationsintyg. Som tur var så hittade vi det i bilen lite snare =)

Vi mötte upp Roger, Nada och Emelie på Ekerödsrasen så vi körde tillsammans. Tur var väl det för det var väldigt långt till Kristianstads BK.


Vid lottningen fick jag nr.8 och Niclas nr.3 så båda var väl rätt nöjda. Tävlingen gick kanon för alla som tävla för Rogers Hundskola med tre första pris och placeringarna 2,3 och delat 8.



   Bello         Bamse          
Platsliggande       10 (30)10 (30)
Tandvisning10 (10)10 (10)
Linförhet 7 (28)7,5 (30)
Läggande9,5 (19) 9 (18)
Inkallning 8 (24) 9 (28)
Ställande10 (30) 8 (24)
Apportering8,5 (8,5)  9 (9)
Hopp9,5 (19)9,5 (19)
Helhet9,5 (9,5)  9 (9)
   
Summa178 (1a pris)175 (1a pris)

Jag vill även säga grattis till Nada och Billy som fick sitt LP1 på tävlingen!



Stolta vovvar och ägare!


     

Av Emma Edvardsson - 6 augusti 2010 08:44

Igår var sista träningen innan tävlingen på Rogers Hundskola. Det var väldigt fin kväll men det gjorde också att det blev väldigt varmt. Men Bello gick fint men man märkte att hon tyckte det vara varmt och blev lite "seg" ibland. Men över lag så tycker jag att hon gick kanon.

Det som vi har missar med är;

Platsläggandet - finns risk att hon lägger sig och somnar =)

Tandvisning - inga problem (mer än att hitta tänderna under läpparna)

Linförhet - Kan komma för mycket framför och sätta sig snett

Läggandet - Ska inte vara några problem, kanske lite långsam i läggandet

Inkallning - dålig ingång kan sätta sig snett

Ställandet - Ska inte vara problem, kanske tar ett eller två steg för mycket

Apporten - Hmm, spottar ut

Hoppet - Ska inte vara problem, kan ibland sätta sig snett


Igår fyllde ju även våran tränare Roger 40år. Självklart hade vi fixat ihop att alla som ville komma skulle dyka upp vid fikat tillsammans vid 19.30 med tårta och present! Det blev lyckat eftersom Roger precis höll på att hjälpa Niclas och blev helt stum =) Så en jätte trevlig kväll och det va ju tur att vädret var fint för annars hade det blivit lite trångt i stugan!


Men nu får vi se hur tävlingen går idag!

    


Ha det gött!

Av Emma Edvardsson - 2 augusti 2010 10:56

Niclas är ju iväg på motorcykel semester med de "vanliga-moppe-gänget" så jag och Bello är hemma själv. Så tänkte att då kan vi ju åka och träna lite extra inför tävlingen på fredag. Så kl 20.00 var vi på Hörby BK, såklart bara vi där en lördag kväll..


Men hon var duktig Bello, kanske lite småfel i linförheten men så var det kanske jag som också var lite trött. Underbar kontakt och jag tröttnar aldrig på att titta på henne när hon visar med hela kroppen hur kul hon tycker det är!

Ställandet gick jätte bra, även om hon kansket tar ett steg för mycket så stannar hon jätte fint och jag skulle bli väldigt förvånad om hon skulle flytta sig.

Läggandet är bra även om jag kanske vill att hon ska lägga sig snabbare. Men hon börjar lägga sig när jag ger kommandot men en tar de lite tid ibland. Men sen ligger hon still, ja ibland kan hon rulla över lite på ena sidan.

Inkallningen är bra ibland och ibland sätter hon sig lite snett. Men de sista träningarna har det varit mer bra sättanden än dåliga så det går åt rätt håll i alla fall. Farten är det vanligtvis inga problem med, tyvärr springer hon in i mig ibland och det gör ont att få 40kg Bello på sig. ;)

Hoppet är jätte fint nu och har inte längre problem med kommandot. Förra veckan satt hon bara och stirra på mig och undra vad jag ville, så skönt att det bara var en tillfällig förvirring..

Apporten, hmm, ja hon tar den men spottar ut den så vi får väl se..


Så händer det inte någon större sak på tävlingen så ska det nog inte vara några problem. Men vi måste ju kämpa så vi kan vinna över Niclas och Bamse, annars kanske pojkarna tror att det är dom som bestämmer där hemma ;)


Ha de gött!


Ovido - Quiz & Flashcards